Aktiviteiten zomer 2017

Terug naar navigatie najaar 2017

Trip naar Spanje, december 2017.

Zondag, 10 december 2017. De voorbereidingen waren al een tijdje aan de gang. Daar we in 2017 een relatief slecht jaar hebben gehad met onze gezondheid, konden we pas vorige maand zeker zijn dat we ook dit jaar weer de mogelijkheid krijgen om op onze traditionele wijze in Spanje te overwinteren. Het zat allemaal niet mee in 2017. Eerst mijn ziekenhuis opname in de maand mei en de maandenlange revalidatie die daarop volgde. En enige maanden geleden werd Tudy bij een landelijk borstkankeronderzoek er uit werd gepikt. Maar dat is nu allemaal weer achter de rug. We kunnen weer….!!!

Donderdag, 14 december, 2017.

Vandaag  hebben we  onze camper uit de stalling gehaald en op Klein Amerika gezet. We waren al een paar keren op en neer naar de stalling gereden, maar door het slechte weer zijn we nog niet ver gekomen. We hebben thuis de aanhanger ingepakt met allereerst de snorscooter van Trudy en mijn eBike, aangevuld met nog een hoop belangrijke zaken voor onderweg en een hoop kleren, jassen, schoenen en gereedschap plus onze nieuwe voortent. Maar alle belangrijke zaken zitten vandaag toch ook in de camper. Morgen komen dan nog de laatste dingen aan bod. Dan kunnen we zondagmorgen vroeg vertrekken.

We hebben echter geen kans gekregen om de camper te wassen, maar dat komt later wel.

Zaterdag, 16 december kregen we nog een onaangename verrassing toen ik de watertank van de camper wilde vullen. Door het zeer koude weer van de afgelopen dagen was de vorstbeveiliging van de camper ingeschkeld. Die zorgt er voor dat de boiler en waterleidingen niet kunnen bevriezen. Het effect is dat automatisch bij vorst al het water weg loopt. Toen ik deze beveiliging toch handmatig weer uitschakelde vulde ik de watertank met water dat nu de camper in liep. Het water stroomde nu snel de camper in en het werd een enorme puinhoop waardoor alles wat we ingeladen hadden nat werd. Uiteindelijk moest alles weer uit de camper en moest alles drogen of vervangen worden. Grr!! Ik begreep toen niet waardoor het water de camper in moest stromen. Later bleek dat de douchekraan open moest hebben gestaan. Er hing van alles voor waardoor we niet gezien hebben dat de kraan open stond. Daar we toch niet in de camper douchen heb ik die kraan later in Benidorm laten verwijderen. Alle natte kleren werden nu in onze wasdroger thuis weer droog gemaakt. Maar ondanks alle narigheid konden we uiteindelijk, met tips van onze vrienden Eddy en Cherry, zondagmorgen toch vertrekken.We namen nu een grote tank water mee voor onderweg als oplossing.

Vandaag zijn we nog even bij Frans en Mary langs geweest voor de laatste afspraken. Zij wilden morgen gelijk met ons vertrekken om net als vorige winter samen bij ons op Camping Raco in Benidorm te gaan staan. .We zullen elkaar straks in Benidorm weerzien,

Zondag, 17 december 2017. Na de laatste handelingen te hebben uitgevoerd, zijn we vermoeid op reis gegaan. Ondanks dat besloten we via Kortrijk (Lille) en Reims te rijden en niet via Luxemburg. We wilden eventuele gladheid in de Ardennen vermeiden. Onderweg werden de nodige stops ingelast voor koffie en het uitlaten van Sjaak. Het weer was erg slecht. Het regende vaak en het was erg koud en mistig. Maar ondanks dat verliep de reis redelijk.

Ik merkte wel dat mijn conditie nog steeds niet op peil was en daar ik alleen achter het stuur van de camper zat was dit erg vermoeiend.

Ik kreeg steeds sneller prikogen door het turen op de weg. In de buurt van Reims vonden wij het genoeg en zochten daar een camperplaats op in Imogens, even ten zuiden van Reims. De eigenaren van deze camperplek waren nergens te vinden. Het terrein was wel open, maar alle gebouwen waren gesloten en wij stonden dus gratis. Ook die nacht was het weer bar en boos.  Maar we hebben heerlijk geslapen onder ons donzen dekbed. We hebben voor de eerste keer de kachel

‘s-nachts aangelaten.

Maandag, 18 december 2017. Om 05.45 uur stond Trudy al op en besloten we snel te vertrekken. We wilden die dag een flink stuk opschieten. Het weer onderweg bleef erg slecht. Er kwam zoveel water en natte sneeuw naar beneden dat je soms erg weinig van de weg kon overzien.

Maar ondanks alles konden we toch Lyon bereiken. Tegen donker kwamen we aan bij onze geplande bestemming in Lyon-Dardilly, Camping Indigo International. Een camping die ik 2 jaar geleden ook al eens had bezocht, maar dan begin november met beter weer. Toen we de camping opreden  lag daar een flink pak sneeuw. De wegen waren op de camping niet schoon gemaakt (zie foto’s). Onderweg hadden we ook al veel sneeuw gezien, maar de weg was toen goed te berijden. Hier werd het echter zeer voorzichtig rijden naar een plek, vooraan op de camping. Gelukkig was het ondertussen flink aan het dooien. We zijn deze avond alleen voor de aller-noodzakelijkste dingen de camper uit geweest. Ondertussen was de druk om op te schieten hoog, daar we voor de Kerst op onze camping Raco in Benidorm wilden zijn als we daar tenminste een plekje wilden hebben.

Navigatie Najaar2017  Najaar2017-03

Dinsdag, 19 december 2017. Vandaag wilden we Boulou aan de Spaanse grens bereiken .We vertrokken weer vroeg en reden lange tijd tussen de besneeuwde velden door.  De weg was redelijk te berijden en naar mate we zuidelijker kwamen werd het weer beter en de weg droog. Tegen het eind van de middag bereikten we na vele stops voor koffie en eten, de Spaanse grens. Zo goed als het tot nu toe was gegaan, zo slecht ging het nu. De weg naar onze geplande camperplaats in Boulou bleek afgesloten en aan de grens werd zwaar gecontroleerd door politie met machinegeweren! Wat er aan de hand was kregen we niet te horen, maar het was een enorme puinhoop van kris-kras door elkaar rijdende vrachtwagens. We reden vervolgens in colonne, langzaam tussen het vrachtverkeer door en werden begeleid door de politie, over smalle binnenwegen richting Spanje de grens over geloodst. De bedoeling was dat het verkeer daarna via een omweg vanuit Spanje weer terug naar Boulou werd gedirigeerd. Maar wij besloten toen niet meer naar Boulou te rijden, maar naar een camping in Capmany. .Trudy had e.e.a. ondertussen met de ACSI-boeken al uitgezocht en Capmany was voor nu ons het beste alternatief. De camping was enige jaren geleden ook al door ons bezocht op onze terugweg naar Nederland met veel beter weer. We vonden de camping snel via de navigatie. Het was erg koud en tegen de avond stak er een koude storm op, brrr.

Toen we ons op de camping hadden geïnstalleerd deed de TV het gelukkig goed. Toen de storm steeds meer toe nam hebben we de schotel toch maar ingedraaid om mogelijke schade te voorkomen.

De wasruimten waren hier niet verwarmd, waardoor we besloten van de douches maar geen gebruik te maken. Brrrr!!  We hebben allebei toch goed geslapen ondanks de storm. Dat was het wel weer.

Woensdag, 20 december 2017. Nadat we alle noodzakelijke

bezigheden voor vertrek hadden afgerond, vertrokken we weer snel.  Via een smalle provinciale weg werd de AP7 bereikt en toen was het kilometervreten. Onze voorlopige bestemming werd Benicasim, vlakbij Castelôn. Het was een afstand van ongeveer 450 km en wel te doen in één dag.

We konden goed doorrijden en het weer werd steeds beter en de zon werd al behoorlijk warm.

Onderweg deed zich nog een incident voor toen bij een tolpoort van de AP-7 we een laaghangend bord te laat zagen waardoor we flink schrokken. De doorgang was lager dan onze hoogte van de camper. Door het zoeken naar een doorgang hadden we het bord niet gezien. Het was een flinke klap. Het bord hing gelukkig aan de bovenkant vast en gaf aan de onderkant goed mee, waardoor het bord soepel van het dak af gleed zonder schade.Wel misten we later wel een kapje van de luifel. Onderweg.werd de bestemming gewijzigd, daar we vandaag naar een warme douche verlangden en naar een camping wilden.  We kozen voor Peniscola, Camping Los Pinos. De camping bleek vlak bij de ons bekende Camping La Volta te liggen.  De camping bleek relatief goedkoop (12,-). We werden hartelijk ontvangen en kregen hier een kleine plaats toegewezen aan het eind van de camping. Die avond gingen we eten in het campingrestaurant. We waren er de enige gasten. Het eten smaakte ons vervolgens goed. De camping was heel netjes, doch de plekken waren wel heel erg klein. Dat was het wel weer.

Donderdag, 21 december 2017.  Vandaag hebben we “slechts” 250 km voor de boeg. Maar we zijn toch weer vroeg vertrokken, maar meer ontspannen. Onderweg zijn we weer een aantal keren gestopt om te tanken , te eten, de benen te strekken en Sjaak uit te laten. Ik heb heel veel bewondering voor Sjaak. Zo gauw hij door heeft dat we gaan vertrekken, trekt hij zich terug in zijn mand en komt hij daar alleen maar uit als we even stil staan en dan wil hij spelen. Gelukkig is het weer nu veel beter en soms zelfs warm (achter glas) maar vaak gaan we buiten toch even met hem spelen met zijn bal. Dan gaat hij helemaal los! Behoudens de vele klimmen en dalen, heb ik de camper toch vaak kunnen rijden met snelheden tussen de 90 en 110 km/h.

De rit ging  rustig, maar toch wel snel doordat we gewoon de AP7 konden volgen tot Benidorm. Daar gingen we van de AP-7 naar de N332 en arriveerden we na enige tijd op Camping Raco. De camping was nu toch al voor het grootste deel bezet. Alle plekken die we graag wilden hebben en vrij leken, bleken uiteindelijk toch gereserveerd en vooruit betaald te zijn. We hebben toen helaas een wat mindere plek, achterin de camping, moeten kiezen. Doch we mogen op de camping eenmaal nog eens van plek wisselen. We zullen zien. Intussen hebben we onze vrienden en de broer en schoonzus van Trudy weer ontmoet. Het weerzien was erg hartelijk. Vanavond zijn we samen met Frans en Mary bij de chinees wezen eten.

Ons watersysteem van de camper werkt bij de hogere temperaturen nu weer normaal en de TV doet ook weer wat we willen. Dus, zijn we allemaal happy!!

Zaterdag, 23 december 2017. Gisteren is het een rustige dag ge- weest. Ik ben vervolgens op de scooter nog wezen informeren of en nog ergens plek voor een Kerstdiner was. Ik reed eerst naar

El Sachristan, maar die was helaas dicht deze Kerstmis.

We hadden daar immers goede herinneringen van enige jaren geleden. Vervolgens ben ik naar de Blauwe Walvis in Benidorm gereden. Die was wel open en het menu zag er goed uit.